دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آموزش اصطلاحات موسیقی کلاسیک، سنتی، راک، رپ و …

آموزش اصطلاحات موسیقی کلاسیک، سنتی، راک، رپ و …

اصطلاحات موسیقی را میتوان مولفه های تاثیرگذاری دانست که کمک می‌کنند، ریشه و اصالت این هنر ارزنده را به درستی تفهیم کرد و اثری فاخر بر جای گذاشت. خوشبختانه حال سبک های مختلف موسیقیایی توانستند همچون تمامی سلایق و علایق را پوشش دهند به طوری که حال به عنوان یک سرگرمی و یک ابزار کارآمد جهت اشتراک فرهنگ و تاریخ نیز کاربرد دارند، بی جهت نیست که آن را زبان مشترک تمامی ملل می‌نامند.

لزوم شناخت اصطلاحات موسیقی

نواختن موسیقی تاثیرگذار بدون داشتن تجربه و دانش ممکن نیست، حتی اگر عشق و علاقه بسیاری نیز وجود داشته باشد، می بایست نکات و مفاهیم آموزشی را به درستی آموخت.

اصطلاحات موسیقی در واقع نقشه راهی اصولی را ترسیم می کنند تا آموزش و نواختن بدون ابهام صورت گیرد و بتوان به سطح مهارت حرفه‌ای نیز امیدوار شد.

در این مطلب اصطلاحات رایج را اشاره کرده‌ایم که هنرجویان مبتدی پیش زمینه ای داشته باشند و برای تبلور روح هنری خویش، آمادگی احساس کنند.

آشنایی با اصطلاحات، تعاریف و معانی رایج موجود در موسیقی

آشنایی با اصطلاحات، تعاریف و معانی موجود در موسیقی کمک می کند که عملکرد درخشانی داشت و ایده‌های موسیقیایی خویش را به درستی به نمایش گذاشت. در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

  • نیم پرده: نیم پرده همانطور که از اسمش مشخص است نیمی از یک پرده بوده که بیانگر فواصل میان کلیدهای نزدیک پیانو فارغ از رنگ و جهت گیری است که در سبک موسیقی کلاسیک کمترین فاصله را نیز دارد.
  • پرده: این واحد سنجش فاصله در واقع شامل دو نیم پرده است که معمولاً از این طریق، می توان فاصله یک کلید از دیگری با کلید سیاه یا سفید در امتداد را متوجه شد.
  • سکانس: سکانس در واقع به آموزش بدون ابهام برای تفهیم سریع انتقال و تکرار متوالی قطعه در گام های متنوع اشاره دارد.
  • رکاب تخفیف صدا (اونا کوردا): این اصطلاح در واقع، بیانگر مکانیسم قطع صدا یا تعدیل در ساز پیانو است تا بتوان پشتیبانی قدرتمندی از آوای موسیقی را شاهد بود.
  • رقص ژیک یا رقص تند: از مهم ترین مشخصه رقص علاوه بر ریتم تند می توان، شادی و نشاط را اشاره کرد که قدمت آن، به قرن شانزدهم بر می گردد که برخی نیز آن را ژیک میشناسند.
  • جاز: موسیقی جاز را می توان تلفیق جذابی از چندین سبک همچون بلوز و رگتایم یا موسیقی ضربی دانست که اگرچه بعد از جنگ جهانی اول توسط بومیان سیاه پوست آمریکایی خلق و با استقبال بسیاری مواجه شد اما حال در گوشه گوشه دنیا، علاقمندان بسیاری دارد به طوری که مایلند از راز و رمز آن مطلع شوند و آثاری فاخر نیز بر جای بگذارند.

این سبک، اگرچه حال تبدیل به آوای ماندگار موسیقی گروه‌های سوینگ و بی باپ، مبدل شده است اما نباید از یاد برد که نخست با سبک بسیار فی البداهه شناخته می‌شد و در گذشته چندان جایگاه ارزنده‌ای هنوز کسب نکرده بود اما تغییر سبک های مختلفی همچون سوینگ و بی باپ موجب، تاثیر شگرف بر روح جامعه هنرمندان نیز گشت.

موسیقی جاز به عنوان سبکی سحرانگیز و اغوا کننده می‌توانست دنیای لایتناهی موسیقی را دچار تحولاتی نمایند که از جمله می توان، الهام گرفتن ترانه های سازهای دوره بین دو جنگ جهانی را نام برد.

پیشکسوتان موسیقی نیز با خلاقیت و نبوغ خود قطعاتی را خلق کردند که شاهدی بر این مدعاست، علاوه بر آن که دریچه ای نو از هنر و فرهنگ و تاریخ را نیز باز نمود، از جمله می‌توان جورج گرشواین را نام برد که شاهکارهای آوایی را در کارنامه کاری خود بر جای گذاشتند.

  • آکاپلا: در این سبک می توان شاهد هنرنمایی  بدون همراهی ساز بود.
  • آلگرو: این اصطلاح در واقع بیانگر خصوصیاتی همچون تند، سریع، شاد و فرح بخش است.
  • آپ پاسیوناتو: احساس و هیجان از مهمترین مولفه هایی است که در این نوع به چشم می خورد.
  • باینری: باینری، بیانگر یک نوع شکل از موسیقی در دو بخش بوده است.
  • کانتو: کانتو اصطلاحی ایتالیایی به معنای چکامه است که برای موسیقی کر یا آواز مناجاتی و هم سرایی نیز به کار می رود.
  • کانترالتو: کانترالتو را می توان یکی از گونه‌های صدای زنانه دانست که در واقع بیانگر زیرترین صدای آواز زنانه است.
  • آگمنت: آگمنت به مفهوم بزرگتر کردن و بهبود اندازه است.

اگر شما به عنوان یک هنرجوی مبتدی مایلید، قدم های آموزشی را اصولی بردارید و همچون اساطیر، کارنامه درخشانی بر جایی بگذارید، نیاز است، اصطلاحات موسیقی را به درستی بیاموزید که مطمئنا این پشتوانه، اعتماد به نفس شایانی می بخشد که می توانید ذوق و توانمندی ذاتی خویش را به درستی به نمایش بگذارید.

رهبر ارکستر پدر بیان موسیقی

موسیقی علی رغم نوای دل انگیز، تنها از تلفیق هنرمندانه اصوات اصلی و سکوت ساخته شده است. نوازندگان ارکستر زمانی می‌توانند هماهنگ با یکدیگر، آهسته، بلند، کند یا تند هنرنمایی کنند که به رهبر ارکستر به عنوان پدر بیان موسیقی توجه کنند.

بنابراین باید توجه داشت که آوای ماندگار موسیقی زمانی به گوش خواهد رسید که نوازنده ها و آواز خوان ها بدون آشفتگی، تکنیک ها و مفاهیم را اجرا کنند علاوه بر آن که می بایست به پیگیری فرامین رهبر ارکستر نیز بپردازند.

سرمایه گذاری بر هنر و استعداد ذاتی زمانی میسر میشود که هنرجو بتواند با تسلط بر زیر و بم نشانه گذاری ها، از سراب آموزشی در امان بماند و آثاری فاخر را نیز خلق کند.

جادوی موسیقی تصویرگر احساسات و عواطف مختلف هستند تا از این طریق، اندیشه های هنری و ایده های موسیقی هایی را شاهد بود، بی جهت نیست که هنرمندان اصوات و سکوت را به عنوان مواد خام برمی گزینند تا مضامینی همچون تسکین، هیجان، شور و انگیزه، توصیف، تجلیل، شفا، رضایت و برقراری ارتباط را منتقل کنند.

زمانی می‌توان استقبال پرشور علاقمندان به موسیقی را شاهد بود که نوازندگان از ادغام هنرمندانه نت ها و الگوها و ریتم، آثاری فاخر بر جای بگذارند.

احساس و عواطف آدمی می توانند، زیبایی تمام و کمال این هنر ارزنده را به نمایش بگذارند.

آمیختن احساسات با آثار موسیقی، زمانی صورت می گیرد که هنرمندان با ایجاد انحراف لحظه‌ای در زمانبندی و بلندای صدا، شاهکار آوایی را به تصویر بکشاند، فارغ از آن که همواره احساسات جنبه مثبت ندارند و ممکن است شاهد عواطف منفی نیز بود که اغلب به دلیل محدودیت هایی در تصاحب توقعات مدنظر، به وجود می آیند.

زندگی پر چالش امروزی با حوادث مختلفی گره خورده است که می‌تواند روحیه آدمی را بی رنگ و کسل کند، بنابراین بهتر است مراقب تاثیر موسیقی در برانگیختن احساسات و عواطف آدمی بود.

کلید فا (F) معروف به کلید باس

برای آشنایی با  کلید فا (کلید باس) باید به دو نقطه توجه داشت که می‌توان شاهد قرارگیری آنها در زیر و بالای خط فا بود. نوازندگان پیانو برای دستیابی درست به خط می بایست وضعیت خاصی بگیرد به طوری که انگشتان دست چپ از شماره ۱ تا ۵ به ترتیب بر روی  c میانی(دو)،  b،  a،  g و  fباشند.

برای قدم زدن بر جغرافیایی موسیقی نیاز است، اطلاعات بیشتری را آموخت در ادامه چند مورد اشاره می شود.

دیگر اصطلاحات موسیقی

  • داون بیت: در اصطلاحات موسیقی داون بیت، اشاره به ضربه با شدیدترین تاکید در ابتدای میزان دارد.
  • دینامیک: این اصطلاح را می‌توان همچون نقشه راهی اصولی دانست تا از این طریق به درجات میزان بلندی یا آهستگی صدای موسیقی پی برد که در ادامه از چپ به راست به شکل  pp، p، mp،mf، f، ffهستند.
  • اسپرسیوو: این اصطلاح بیانگر به شکل گویا است.
  • سوپرانو: سوپرانو اشاره به بم ترین صدای زنانه دارد.
  • استاکاتو: وضعیتی که در آن نت ها به شکل منقطع و بریده باشند به صورت اصطلاح استاکاتو بیان می‌شود.
  • تمبر: موسیقی دوستان از تمبر برای شناخت رنگ و تن ساز بهره می گیرند، علاوه بر آن که بیانگر صدا یا محدوده صداها نیز هست.
  • سرکلید: این اصطلاح، اشاره به گام های بلندتر و کوتاهتر در آغاز هر خط موسیقی دارد تا شناخت کافی به دست آید، بی‌جهت نیست که اهالی موسیقی معتقدند نوعی کلید موسیقی را معرفی می کند.
  • مادریتو: مادریتو اشاره به ضربه ملایم در موسیقی دارد.
  • موومنت: اصطلاح موونت را اهالی موسیقی بکار میگیرند تا اشاره‌ای به بخش خاصی از آثار بزرگ داشته باشند.
  • موسیقی شناسی: برای درک و فهم بهتر مولفه های موسیقی و تاریخ این هنر ارزنده، اصطلاح موسیقی شناسی به کار می رود.
  • نت C میانی: جایگاه این نت را می‌توان در مرکز صفحه کلید پیانو شاهد بود.
  • ریف: ریف، اشاره به وضعیتی خاص در سبک موسیقی پاپ مدرن دارد به طوری که تکرار یا اجتناب از موتیف را می‌توان درک کرد.
  • مونو تن: این اصطلاح بیانگر تکرار صدای واحد است.
  • چنت: زمانی که در یک ریتم آزاد همچون ریتم گفتار بتوان شاهد خوانش جمعی متن های مذهبی بود، از این اصلاح بهره می گیرند‌.
  • کریشندو: علاقه مندان به موسیقی روند تدریجی بلندی صدا را با اصطلاح کریشندو می‌شناسند.
  • گام تمام پرده: از مهمترین مشخصه گام تمام پرده می‌توان به فواصل خاص نت ها اشاره کرد که حدود یک پرده بوده و دربرگیرنده شش درجه در هر اکتاو نیز هست. اگر علاقمند به شناخت این گام هستید می توانید توجهی به استیو واندرسال 1972 در آهنگ “تو آفتاب درخشان من هستی” داشته باشید.
  • ماژور و مینور: از مهمترین وجوه متمایز کننده آکورد مینور و ماژور می‌توان به درجه سوم اشاره کرد. برای تفهیم بهتر بد نیست بدانید آکورد اصلی شامل پایه یا تونیک+ درجه سوم+ درجه پنجم آکورد اصلی است است. کیفیت متغیر احساسی قطعات آهنگ پرده درجه سوم آکورد ماژور و مینور است به طوری که برای بیان عواطف غم، درجه سوم آکورد مینور مورد استقبال قرار می‌گیرد اما آهنگهای شاد با کمک درجه سوم آکورد ماژور نواخته می شوند.
  • ام اف: خاستگاه نخستین این اصطلاح کشور ایتالیا است اما برای بیان بلند متوسط نیز کاربرد دارد.
  • کلید جی(سل): از مهمترین خصوصیات کلید سل می‌توان به عبور ۴ بار از خط سل اشاره کرد.

اصطلاحات رایج موسیقی

موسیقی بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر است که برای شناخت و کسب مهارت ارزنده نیاز است، سواد موسیقیایی خویش را گسترش داد بنابراین برای تلفیق بهتر ایده های هنری نیاز است که اصطلاحات موسیقی را به درستی شناخت که در ادامه به چند مورد گریزی زده شده است.

  • آکسان: در متدهای آموزشی جهت بیان تاکید یا ضرب ملایم در بخش نخستین صدای آهنگ، اصطلاح آکسان را به کار می برند.
  • فانفار: این واژه در واقع به منزله اعلان بوده که در بین نوازندگان سازهای بادی ارکستر، کاربردی وسیع دارد.
  • هارمونی: موسیقی جذاب و شنیدنی، تلفیقی از نکات خاص و منحصر بفرد است. هارمونی نیز اشاره به ترکیب همزمان گام ها و آکورد ها دارد تا بتوان نغمه های دلنشینی را شاهد بود.
  • کلید: برای لمس وجود آهنگ های خاص، نیاز است که بخشی از صداها را که مبتنی بر پایه خاص و دارای گام هستند را نیز به کار برد که به آنها کلید گفته می شود‌.
  • تم: در آثار مختلف موسیقیایی، ممکن است شاهد تم اصلی یا گروهی از تم ها بود.
  • فرم BA: این فرم در واقع اشاره به طرح موسیقی دارد که متشکل از دو بخش یا دو قسمت است.
  • اکامپینمنت: تکنوازی در بخشی از ساز یا آواز، با این اصطلاح معرفی می شود.
  • ال فاین: این اصطلاح زمانی به کار می رود که نیاز به نواختن قطعه موسیقی تا آخر باشد.
  • التو: برای درک بهتر زیرترین صدای زنانه، اصطلاح التو را به کار می برند.
  • آگمنت شده: در مواردی نیاز است که شاهد افزایش فاصله بزرگ کامل که حدود یک نیم پرده است، بود. در چنین مواردی، اصطلاح آگمنت شده به کار می رود. برای درک بهتر می توانید e-g.c-g، ( پنجم افزوده) یا c-d (دوم افزوده) را بدانید. همچنین از دیگر مواردی که در بین پیشکسوتان هنر رایج است می‌توان به یک سه‌گانه با پنجم افزوده اشاره کرد مانند ماژورC ، C+، c-e-g.
  • بریج(پل): بریج یا پل در واقع معرف قسمتی از آثار آوایی بوده که رابط دیگر بخش‌ها نیز محسوب می‌شود.
  • کانن: کانن در واقع روایت فرم است. اما اگر چه قسمت مشابهی، در دو یا چند بخش دیده می‌شود اما تقلید به نحو هنرمندانه‌ای صورت می‌گیرد به طوری که نقطه شروع با ملودی متفاوت است علاوه بر آن که قواعد ساده چنین هنرنمایی های جذاب و مهیجی را ممکن می کنند.

یوهان سباستین باخ از برجسته‌ترین افرادی است که آثاری جاودانه و چشمگیر این فرم را در عرصه موسیقی برجای گذاشتند.

مزیت های آموزش تئوری موسیقی

علاقه مندان به موسیقی بسیارند به طوری که از پیر و جوان مایلند با فعالیت هنری، میراثی گرانقدر را در این عرصه بر جای بگذارند اما کسب جایگاه ارزنده و بی تکرار، همچون نخبگان هنر ساده نیست و می بایست الفبای آموزشی را با تئوری موسیقی آموخت که مزایای بیشماری نیز به همراه دارد. در ادامه به چند بار گریزی زده شده است:

موسیقی تنها ترکیبی جذاب از آوا و سکوت نیست بلکه نیاز است، مفاهیم گسترده را آموخت. از جمله می‌توان به تاثیر یادگیری گام ها در سبک های مختلف اشاره کرد. بنابراین آموزش اصولی، تمرین و پشتکار می‌تواند رمز موفقیت باشد تا گنجینه ارزشمند برجای گذشت.

اجرای قدرتمند وابسته به نکات بسیاری است از جمله می توان یادگیری فاصله ها را نام برد تا افراد مبتدی نیز بتوانند راوی روح هنری خویش باشند و حتی بدون آمادگی قبلی نیز اجرا های تاثیر گذاری را خلق کنند.

هنرنمایی در عرصه موسیقی اگرچه به عنوان یک شغل برای بسیاری از هنرمندان، منبع درآمدی محسوب نمی شود اما می توان با کسب دانش در تئوری موسیقی از این منبع نیز امرار معاش کرد.

آشنایی با تئوری موسیقی و کاربرد مفاهیم موجب شور و شوق و بالا بردن اعتماد به نفس هنرجویان مبتدی و حتی هنرمندان پیشکسوت نیز می‌شود.

آموختن موسیقی مسیری روشن است که توانمندی ظاهری و ذوق درونی را ممکن می کند تا بدون توجه به شرایط و سختی های مسیر، به مدارج بالا راه یابند و بداهه نوازی و بیان موسیقی نیز ممکن شود.

پیشرفت در پیمودن پله های موفقیت در وادی موسیقی، مطمئناً با آموزش تئوری موسیقی سریعتر ممکن می شود.

هنرنمایی گروه نوازی نیز بدون آموختن مفاهیم و تکنیک های نوازندگی ممکن نیست.

موسیقی آوای دل انگیز زندگیست که برای درک غنا و عظمت، نیاز است اطلاعاتی درباره چگونگی اجرای موسیقی داشت.

سخن آخر

فراگیری اصطلاحات موسیقی کمک ‌میکند، مبتدیان نیز بتوانند ایده های موسیقیایی خویش را به تصویر بکشند و هنرنمایی خیره کننده ای داشته باشند. مطمئناً آهنگ‌سازی که اصطلاحات تفسیری و بیانی را نداند نه تنها موفقیتی کسب نخواهد کرد، مطمئناً سرخورده و ملول نیز دنیای بی انتهای هنر را رها خواهد کرد.

هنرجویان مبتدی شاید در ابتدای مسیر قادر به درک راز و رمز این هنر ارزنده نباشند اما تسهیل و اصلاح با آموختن ممکن می شود به طوری که یادگیری اصطلاحات میتواند بازدهی آموزشی را چندین برابر کند و تا فرد همچون اساتید چیره‌دست آوایی دل انگیز خلق کند.

در گروه نوازی ها نیز آموزش تئوری موسیقی می تواند تلفیق جذابی از آواهای خاص را ممکن کند تا همگام با رهبر ارکستر، دستور صدا به شکل بالا، آرام، نرم و آهسته صورت گیرد. مطمئنا نداشتن دانش و تجربه می‌تواند منجر به بی نظمی و آشفتگی شود که موسیقی دوستان را نیز آزرده خاطر نماید.

به یاد داشته باشید زمانی می‌توان شاهد درگیری مخاطب و برجای گذاشتن آثار ارزنده بود که علم و تجربه، همگام با یکدیگر به کار بروند. مطمئنا بهره گیری از ذوق و توانمندی ذاتی می‌تواند به جذابیت موسیقی بیافزاید بی جهت نیست که این هنر ارزنده را زبان مشترک ملل و پیوند دهنده قلبها می دانند.

سوالات تکمیلی

منظور از “پالاندو” در موسیقی چیست؟

پالاندو، واژه ای انگلیسی به مفهوم حرف زدن یا صحبت با شخص دیگر است.

“به تدریج از بلندی صدا به کاهید”، در هنر موسیقی به چه مفهوم است؟

در واقع این عبارت اشاره‌ای به واژه  دیکرشندو (decrescendo) یا دیمینیواندو (diminuendo)دارد.

کلمه oynamis به چه مفهومی است؟

این واژه اشاره به پرش، به سرعت بالا رفتن و جهش دارد که در بین موسیقی دوستان رایج است.

نحوه نوشتن ترانه احساسی چگونه است؟

موسیقی بدون احساسات و عواطف آدمی شاید چندان چنگی به دل نزند، بد نیست بدانید که در اغلب فرهنگ ها، ترانه های احساسی با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند. شاید شما نیز به دنبال نوشتن ترانه احساسی هستید که می توانید روایت یک داستان را با عواطف درونی همچون شادی و غم تلفیق کنید و با افزودن ملودی، شاهد یک شاهکار آوایی باشید.

اگرچه بعید به نظر می‌رسد اما تجربیات شخصی نیز می‌توانند، منبع الهام بخش برای نوشتن ترانه های احساسی باشند به طوری که ذهن شنوندگان را درگیر کند و تاثیری شگرف بر جای بگذارند.

منظور از پیش درآمد و سمفونی در بین موسیقی دوستان چیست؟

پیش آمد در واقع اشاره به یک اثر موسیقیایی ارکستر دارد که می‌توان در نخستین لحظات اپرا، برنامه موسیقی یا باله شاهد آن بود در حالی که سمفونی با داشتن بخش های مختلف قسمت طولانی قطعه و موسیقی ارکستر نامیده می‌شود. همچنین در واکاوی از جزئیات آن می‌توان شاهد حداقل یک بخش به صورت سونات بود.

منظور از اصطلاح نواختن قطعه های با انعطاف در تندا یا تمپو چیست؟

نخستین افرادی که از این اصطلاح استفاده کردند را می‌توان چاپین، شومان دانست علاوه بر آنکه در بین دیگر آهنگسازان نیز رواج شد و به مفهوم زمان دزدیده شده در موسیقی است که اشاره به هنرنمایی با بیان و ریتم آزاد دارد.

کانتابیل اشاره به چه دارد؟

کانتابیل در موسیقی را می توان معرف جلوه آواز خوانی در نوازندگی سازهای مختلف و هنرنمایی دانست که در واقع واژه “کانتو” اشاره به آواز خواندن دارد.

کانتابیل در واقع دروازه ورود به هنر با سبکی روان، ملایم و متصل است.

گام موسیقی به چه مفهوم است؟

لذت از موسیقی مرتبط با مولفه های بسیاری است از جمله می‌توان گام را اشاره کرد که شامل توالی پرده و نیم پرده ها بوده که به شکل اصول الفبایی چینش یافتند از جمله می‌توان تمام پرده، تمام پرده، نیم پرده، تمام پرده، تمام پرده، تمام پرده، نیم پرده را نام برد بی جهت نیست که هنرمندان پر آوازه پیانو، می توانند مطابق با این الگو مهارت حرفه ای خویش را به نمایش بگذارند.

اصطلاح مادیریتو بیانگر چیست؟

برای درک بهتر سرعت در قطعات موسیقی، هنرمندان پرآوازه واژه مادیریتو را برگزیدند که در واقع اشاره به ریتمی متعادل دارد.

علت نامگذاری کلید باس به کلید فا چیست؟

نامگذاری کلید باس بی ارتباط با وجود حلقه بالا و نقطه روی خط حامل ها نیست. البته باید بدانید که در خطوط حامل موسیقی، می‌توان شاهد ۵ خط و ۴ فضا برای سه گانه و کلید باس بود.

منظور از “دست” در موسیقی چیست؟

اصطلاح “دست” بیانگر قطعات خاص موسیقیایی است که می‌بایست گروهی متشکل از ۱۰ موسیقیدان در اجرای آن نقش داشته باشند.

اصطلاح ” آندانت” به چه مفهوم است؟

برای درک سرعت اجرای قطعه موسیقی یا نواختن آن، اصطلاح آندانت، استفاده می کنند که سرعت آن نسبتا متعادل است، در واقع در حد واسط بین “آداجیو” و “مادریتو” است.

منظور از پیتزیکاتو چیست؟

پیتزیکاتو، در واقع اشاره به هنرنمایی از طریق انگشتان دست در سازهایی همچون ویولون، ویولا، ویولونسل و … دارد که به هنرمندانه ترین شکل ممکن صورت گیرد که نتیجه آن را می توان به شکل اصواتی منقطع و کوتاه شاهد بود.

از پیشگامان ارزنده ویولون نواز که برای اجرای قطعات، سیمهای ساز را با دست چپ دچار ارتعاش می کردند و آرشه نوازی نیز به کمک دست راست صورت می گرفت، می توان پاگانینی  را نام برد. برای درک بهتر از صدای پیتزیکاتو پیشنهاد می‌شود بخش سوم سمفونی چایکوویسکی، شماره 4، با عنوان « اِسکِتزو»بهترین گزینه است: پیتزیکاتو آستیناتو را گوش دهید تا عملکرد آوایی را بهتر متوجه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید