دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آیین نامه واردات خودرو تاثیر مثبتی در رفع نیاز مردم و تنظیم بازار

تهران – ایرنا – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که پس از رفع برخی از ایرادات آیین نامه واردات خودرو، تاثیر مثبتی در رفع نیاز مردم و تنظیم بازار خواهد گذاشت.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، لطف‌اله سیاه‌کلی در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران درباره  ابلاغ آیین نامه واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت سیزدهم در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی برای ساماندهی موضوع خودرو انجام داد که جای قدردانی دارد و سرانجام این آیین نامه با تمام فرازها و فرودها به تصویب رسید.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ایراداتی که اعضای کمیسیون و برخی از نمایندگان مجلس به آیین نامه واردات خودرو گرفتند برای بهبود در خروجی نهایی است. در حالی که این آیین نامه تاثیرات مثبتی در واردات خودرو و رفع نیاز مردم و تنظیم بازار خواهد گذاشت.


نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس با اشاره به ایرادات این آیین نامه تصریح کرد: در این آیین نامه خودرو زیر ۲۰ هزار دلار تعریف شده در حالی که باید ۲۵ هزار دلار در نظر گرفته شود. از سوی دیگر قرار است بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروها زیر ۲۵ هزار دلار و ۲۰ درصد آن نیز بالای ۲۵ هزار دلار باشند. از طرفی امروز در کشور به خودروهای ویژه کمک‌دار برای عملیات های راهسازی، عمرانی، معدنی و غیره نیاز است  که در حال حاضر خودروهای مناسب این کار وجود ندارد و از سال ۲۰۱۴ به بعد نیز چنین خودرویی وارد نشده است.


وی ادامه داد: همچنین قرار بود خودروهای زیر ۲۵ هزار دلار، حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد تعرفه داشته باشند که در حال حاضر این عدد شناور شده است و میزان آن مشخص نیست که نیاز به اصلاح دارد. 


سیاهکلی با اشاره به ایراد دیگری که به این آیین نامه وزارت صنعت وارد است، عنوان کرد: در این آیین نامه آمده که باید هماهنگی با تولیدکنندگان وجود داشته باشد که این موضوع سبب ایجاد انحصار در بازار ایجاد می‌شود در حالی که وارد کننده و تولیدکننده دو قشر جدا هستند و به هم ربطی ندارند. از طرفی انحصار بازار خودرو کشور در اختیار دو تولیدکننده است که اگر دوباره واردات را به آنها گره بزنیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.


عضو مجمع نمایندگان استان قزوین با بیان اینکه برای تاثیر مثبت در بازار خودرو باید بالای صد هزار تا ۱۵۰ هزار خودرو وارد کشور شود، گفت: کشور در سال به بیش یک و نیم میلیون خودرو نیاز دارد ولی حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو تولید می‌شود. بنابراین هرچه تولید افزایش یابد باز هم تقاضا در جامعه وجود دارد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به عرضه خودروها در بورس کالا، خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید سامانه‌های عرضه خود را اصلاح کند و بعد به سراغ بورس برود. چرا که بورس محل خُرده فروشی نبوده و محل عمده فروشی است و در هیچ کجای دنیا خودرو را در بورس به فروش نمی رسانند.


وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم برابر نباشد، بورس و قرعه کشی صرفا یک مسکّن بوده و مسأله را حل نمی‌کند.


به گزارش ایرنا، هیأت وزیران در جلسه  ۲۶ مرداد امسال با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر صدور مجوز برای واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) با اولویت واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) موافقت کرد.


به موجب مصوبه دولت، تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است و ارزش گمرکی براساس ماده (۱۴) قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد و خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه می‌شود.



دیدگاهتان را بنویسید