دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

روانسنجی چیست و چگونه صورت می پذیرد

روانسنجی چیست و چگونه صورت می پذیرد

روان شناسی در واقع مطالعه بر ذهن و رفتار افراد است که شامل تأثیرات زیست شناختی، فشارهای اجتماعی و عوامل محیطی است که بر چگونگی تفکر، عملکرد و حس افراد تاثیر به سزایی می گذارد. با استفاده از علم روانشناسی، روانپزشکان، متخصص اعصاب و روان و روانشناسان به معالجه اختلالات روانی و شناخت روان افراد مشغول اند.
درک هر چه عمیق تر روان شناسی باعث می شود هر فردی بینش متفاوتی نسبت به اعمال و رفتار های خود داشته باشند و همچنین دیگران را بهتر درک کنند.


روانشناسی رشته ای و علمی گسترده و متنوع است که شامل مطالعه اندیشه، رفتار، پیشرفت، شخصیت، احساسات، انگیزه و موارد دیگر در افراد می شود. در نتیجه، برخی از زیر شاخه های فرعی و شاخه های تخصصی پدیدار شده است. در زیر برخی از حوزه های اصلی تحقیق و کاربرد در روانشناسی آمده است:
روان شناسی غیر طبیعی، روان شناسی زیستی، روان شناسی بالینی، روان شناسی شناختی، روان شناسی قیاسی، روان شناسی رشدی، روان شناسی جنایی، روان شناسی صنعتی و سازمانی، روان شناسی شخصیتی و روان شناسی اجتماعی از نمونه ها و زیر شاخه های گسترده روان شناسی می باشد.

اما امروز با هم به علم روان سنجی می پردازیم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید!

به طور کلی، از مهم ترین اهداف علم، اندازه گیری پدیده های مورد بحث است؛ اما این به چه معناست، به این معناست که اینکه این پدیده ها با اعداد و ارقام قابل اندازه گیری باشند، تا به راحتی طبقه بندی شده و قوانین مربوط به آنها مشخص شود.
به همین علت از زمانی که روان شناسی به آزمایشگاه کشیده شد، به عنوان یک علم مستقل مطرح شد؛ بدین ترتیب پدیده های روانی به صورت عینی و عملیاتی تعریف شده و اندازه گیری شدند.
به عنوان مثال استعداد، شخصیت و رفتار انسان ها اندازه گیری شد و برای اولین بار مفهومی به نام روان سنجی در علم روان شناسی مطرح شد.

برای مشاوره و روانشناسی حضوری و بهره مندی از مشاوره ی تخصصی دکتر شیرین ولی زاده به وبسایت ایشان مراجعه کنید.

روان سنجی چیست

روان سنجی یا Psychometrics، به روان شناسان کمک می کند تا پدیده های روانی افراد را از حالت کیفی به حالت کمی یا همان عددی تبدیل کنند. در واقع روان سنجی به معنی استفاده از روش های آماری و آزمایش برای اندازه گیری پدیده های روانی است.
یا در تعریف دیگر و ساده تر می توان چنین گفت که در لغت، روان سنجی به معنی اندازه گیری هر آنچه در روان شناسی است، می باشد و یکی از هدف های مهم آن اندازه گیری پدیده های روانی و جنبه کمی دادن به آن ها است؛ زیرا وقتی که پدیده ها با اعداد نشان داده می شوند، بهتر طبقه بندی می شوند.

اگر بخواهیم به زبان ساده تر تعریف روان سنجی را بیان کنیم می توانیم بگوییم که، روان سنجی یعنی استفاده از آزمون های روانی برای اندازه گیری پدیده های روانی.

رشته روان سنجی در ایران، یکی از گرایش های روان شناسی در دوره کارشناسی ارشد است که از طرفدار های زیادی برخوردار است و محبوبیت بسیار زیادی دارد. کسانی که می خواهند در این رشته تحصیل کنند، باید سواد غنی در زمینه روان شناسی داشته باشند و با آشنایی بر فلسفه علم، بر ریاضیات و آمار نیز تسلط کامل داشته باشند.

برای دستیابی به بهترین روانشناس و تخصصی ترین مشاوره ها در ایران دکتر روان شناس شیرین ولی زاده با بهترین تخصص به شما کمک می کند شما می توانید از مشاوره روانشناس گیشا بهره مند شوید و مشکلاتتان را با ایشان در میان بگزارید.

سخن آخر

اگر که بخواهید اطلاعات دقیق تر و راهنمایی های بیشتری در مورد گرایش روان سنجی کسب کنید یا نیاز به دریافت مشاوره دارید، می توانید با بهترین روانشناس گیشا در ارتباط باشید!

دیدگاهتان را بنویسید