دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

چرا باتری ساعت دیواری زود تموم می شه؟

چرا باتری ساعت دیواری زود تموم می شه؟

چرا باتری ساعت زود تموم می شه؟ باتری اگر با دقت انتخاب نشود، مرتب باید تعویض شود. رطوبت کم نیز در باتری باعث ایجاد اتصال کوتاه و ضعف در کارکرد موتور ساعت و مصرف باتری می شود. رعایت در انتخاب نوع ساعت، عقربه های مناسب، تنظیم عقربه ها و باتری با کیفیت خیال شما را از دقیق کار کردن ساعت آسوده می کند.

ساعت دیواری به عنوان حافظ دقائق برای اغلب ما بسیار ضروری است. باتری یکی از دلایل بد کار کردن ساعت است. باتری ساعتدیواری ممکن است به علت های مختلف زود تمام شود. باتری ساعت دیواری در صورت نامرغوب بودن و سولفاته شدن، توان خراب کردن کل ساعت را برای همیشه دارد. اما چرا باتری ساعت دیواری زود تموم می شه؟ در این مطلب سعی می کنیم به صورت کامل به دلایل مختلف آن بپردازیم. راهکارهای حفظ دقت کارکرد ساعت را که مربوط به باتری ساعت دیواری است؛ مورد کاوش قرار می دهیم.

مشکلات سلامت و زیست محیطی باتری ساعت دیواری

باتری ساعت دیواری از انواع مختلف بعد از تمام شدن عمرشان با رعایت نکاتی باید دور ریخته شوند. مخلوط با زباله های خیس باتری را نیاندازید. در کیسه ای جداگانه و ترجیحا به تعداد معینی که رسید در بخش زباله های خشک دور بیاندازید. باتری های سولفاته بسیار برای سلامتی مضر هستند. از دست زدن مستقیم به آن ها خود داری کنید. از دست زدن اطفال به باتری های سالم نیز جلوگیری کنید. (اطفال به نسبت سن کم، قابلیت جذب خطرات بیشتر را داشته و آسیب پذیرترند)

ساعتی کم مصرف در باتری ساعت انتخاب کنید

فناوری های جدید انتخاب های بسیاری برای شما گذاشته است. انتخاب ساعتی با مصرف باتری ساعت دیواری کم آسان است. دقت در انتخاب و برند موتور ساعت از اهمیت بیشتری برخوردار است. باتری ساعت دیواری در موتور های دوار و بی صدا کم تر است. موتور های دیگری نیز وجود دارد که به نسبت نیاز شما عقربه داشته و باتری ساعت دیواری بیشتر دوام می آورد. اگر ساعت دیواری خاصی سفارش داده اید، به طراح برای نوع موتور و باتری ساعت دیواری سفارش های لازم را انجام دهید.

باتری ساعت دیواری را تعویض کنید

از باتری ساعت معتبر استفاده کنید. در انتخاب باتری به میزان عمر مفید آن دقت کنید. متناسب با کارکرد موتور باتری را انتخاب کنید. در هنگام تعویض، میانگین مصرف باتری را متوجه شده اید. به نسبت مصرف موتور ساعت، باتری معتبر و قوی و با امکان شارژ مجدد انتخاب کنید. در طولانی مدت از لحاظ اقتصادی هم به صرفه است.

باتری ساعت دیواری را متناسب انتخاب کنید.

باتری های مختلف توان باتری به همراه ولتاژ نوشته شده است. علاوه بر این میزان رطوبت محیط و تفاوت دمای هوا در عمر باتری موثر است. باتری ساعت به سه نوع مخصوص مناطق معتدل، خشک و کویری، مناطق مرطوب و بارانی تقسیم شده است. به نسبت محل زندگی خود از یکی از این درجه بندی های کلی باتری را انتخاب کنید.

نکته: آیا به تاریخ انقضاء باتری توجه کرده اید؟ باتری نیز مانند هر محصول استانداردی تاریخ انقضاء(EXPIRY DATE) دارد. بعد از تاریخ انقضاء دیگر مفید نیست. اگر باتری تاریخ انقضاء نداشت. از آن محصول نخرید یا شش ماه برای آن تاریخ انقضاء در نظر بگیرید و خطر سولفاته شدن باتری را مد نظر داشته باشید.
محل اتصال دو سر باتری ساعت دیواری را تمیز کنید.
از یک ابزار مناسب و نرم برای تمیز کردن محل اتصال دو قطب مثبت و منفی باتری استفاده کنید. از یک خلال دندان با پنبه و یا گوش پاک کن می توانید برای تمیز کردن محل اتصالات الکتریکی دو قطب باتری استفاده کنید.

باتری ساعت دیواری را بدون رطوبت نگه دارید

در دوره های زمانی متناوب، با یک دستمال نرم باتری را خشک نمایید. رطوبت در اطراف باتری باعث اتصال کوتاه بسیار کم و شار الکتریکی می شود. این شار الکتریکی عمر باتری را کم می کند. اگر میزان آن زیاد باشد در عملکرد ساعت نیز اختلال ایجاد می کند.رطوبت اطراف باتری امکان سولفاته شدن و پوسیدگی کامل محفظه باتری را تسریع می کند.

باتری ساعت دیواری را درست جایگذاری کنید

در هنگام جایگذاری باتری به قطب مثبت و منفی باتری دقت کنید. ممکن است ریز نوشته شده باشد. از یک ذره بین برای دیدن علامت مثبت و منفی استفاده کنید. درمحفظه ساعت نیز این علامت ها وجود دارد. نظیر به نظیر باتری را جایگذاری کنید. باتری را از بخش منفی وارد و سپس فشار دهید تا جایگیری درست انجام شود.

گردش عقربه های ثانیه شمار و عقربه شمار و ساعت شمار را تست کنید

های ساعت به صورت ساعت گرد و به نسبت ثانیه شمار تا ساعت شمار گردش می کنند. بعد از وصل باتری ساعت دیواری به نحوه حرکت آن ها دقت کنید. به راحتی و بدون هرگونه اصطکاک یا ساییدگی به صفحه ساعت؛ باید گردش کنند. اگر غیر از این حالت بود، نیاز به تنظیم دارد.

رفع برخورد و ساییدگی عقربه های ساعت برای افزایش عمر باتری ساعت دیواری

اگر عقربه ها به نحوی در محل خود درست نصب نشده اند؛ باید درست نصب شوند. اگر لبه عقربه ها کمی به سمت داخل یا خارج کج شده یا انحناء پیدا کرده است؛ با پنس(یا موچین) لبه عقربه را گرفته و به آرامی آن را تنظیم کنید.

بررسی موتور ساعت دیواری

  • اگر برخورد زیاد است یا عقربه ها از مدار خود خارج شده اند. باید صفحه ساعت را بردارید و به ترتیب عقربه ها را تنظیم کنید.(قبل از این موارد باتری را بیرون بیاورید تا ساعت متوقف شود)
    • اگر ساعت شما صفحه رویی ندارد. این مرحله را نادیده بگیرید. و الا صفحه رویی را که با دو چفت کلیک خور روی ساعت نصب می شود. با کمک پنس(یا موگیر و مشابه آن) به آرامی از جای خود بیرون بیاورید.
    • مرحله بعد عقربه ثانیه شمار را به آرامی از مدار خود خارج کنید. مراقب باشید که عقربه ثانیه شمار از دیگر عقربه ها نازک تر و حساس تر است.
    • عقربه های دقیقه شمار و ساعت شمار را با دقت و حوصله و به ترتیب از جای خود خارج کنید. مرتب در محلی بچینید. در زمان خارج کردن مراقب باشید که آسیبی به عقربه ها وارد نشود.(این دو مرحله از کار است)
    • الان موتور ساعت آزاد است. از پشت ساعت و محل تعبیه موتور ساعت؛ موتور را خارج کنید. مراقب باشید به موتور و محل نصب موتور آسیبی وارد نشود.
    بعد از طی کردن این مراحل، می توانید موتور جدید را که از منبع معتبری خریداری کرده اید؛ به جای موتور قبلی ساعت جایگذاری کنید. دقت در تهیه نوع موتور ساعت گردان بی صدا یا انواع دیگر را بررسی کنید. بعد از نصب موتور ساعت به ترتیب برداشتن عقربه ها؛ این بار از عقربه ساعت شمار( کوتاه تر) و بعد ساعت شمار(متوسط) و ثانیه شمار(بلند تر و ظریف تر) است. جایگذاری و نصب را انجام دهید.
    نکته: برای صرفه جویی در مصرف نیروی موتور ساعت می توانید از نصب عقربه ثانیه شمار صرف نظر کنید. ثانیه شمار در این نوع ساعت جنبه تزئینی دارد. از لحاظی نیز ضرورتی در تنظیم ساعت ندارد و دقت به طور معمول به میزان دقیقه مورد توجه است. برای دقت های بیشتر از شمارش گرهای دیجیتال و کورنومتر استفاده می شود. این به سلیقه و نوع نگاه شما بستگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید