دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اصول روزنامه نگاری موبایلی

روزنامه‌نگاری موبایلی مدت‌هاست که در میان روزنامه‌نگاران به اصطلاحی شناخته‌شده تبدیل شده است. خیلی وقت‌ها گفته می‌شود که این نوع روزنامه‌نگاری در کنار سایر شکل‌های خبری گوی سبقت را از شیوه‌های سنتی روزنامه‌نگاری خواهد ربود. در این مطلب می‌خوانیم که اصول اولیه روزنامه‌نگاری موبایلی چیست.


کارشناسان ارتباطات، اصولی را برای روزنامه‌نگاری موبایلی در نظر گرفته‌اند که برخی آن‌ها عبارت است از:
۱.     صفحه موبایل به‌خاطر کوچک بودن یک محدودیت محسوب می‌شود؛ بنابراین خبرها نباید از چهار پاراگراف بیشتر باشد، آن هم پاراگراف‌های نه‌چندان بلند یعنی حداکثر دوازده سطر.
۲.     تیتر باید ساده و گیرا باشد، یعنی حداکثر هفت تا هشت کلمه کافی است. اگر تیتر از این طولانی‌تر شود در صفحه موبایل دوخطی می‌شود که جالب نیست.
۳.     خبرها باید کوتاه باشد و روی تک‌تک کلمات فکر شود. خبر اگر فهمیده شود به روزنامه‌نگار موبایلی این امکان را می‌دهد با کلمات بازی کند. البته باید دقت کرد اصل خبر تحریف نشود.
۴.     اگر درون لینک، کلمات فارسی وجود دارد یا لینک طولانی است از سایت‌هایی که لینک را کوتاه می‌کنند می‌توان استفاده کرد، مانند www.yon.ir .
۵.     صفت‌های افراد، اشیا و مکان‌ها را حذف کنید.
۶.     استفاده از اسامی و عناوین مخفف شده بسیار مطلوب است.
۷.     از نقل‌قول‌های طولانی و کش‌دار پرهیز شود. فقط از نقل‌قول‌های کوتاه، آن هم در جای ضروری استفاده شود.
۸.     خبر طوری نوشته شود که برای همگان قابل‌فهم باشد. از کلمات تخصصی و واژگان رمزگونه پرهیز شود تا خواننده خبر در درک معنای آن دچار اشتباه نشود.
۹.     غلط املایی و محتوایی به‌آسانی از زیردست هر خبرنویسی در می‌رود؛ لذا خبر قبل از ارسال لازم است دوباره‌خوانی شود. وقتی اشتباهی منتشر شد دیگر برای تصحیح آن دیر بوده و تمام دنیا خبر شما را اشتباه خوانده است.
۱۰.     خبر به هر زبانی که نوشته می‌شود، سعی شود از به‌کارگیری گویش‌های محلی پرهیز شود. برخی کلمات احتمال دارد در زبان یا گویش دیگر معنای دیگری داشته باشد. این بسیار مهم است که به فرهنگ‌ها و زبان‌های دیگر توهین نشود.
۱۱.     روزنامه‌نگار موبایلی ملزم باشد نوشته خود را با دیدی انتقادی بازخوانی کند و از خود بپرسد آیا مردم داخل کشور و حتی خارج از کشور هم می‌توانند مطلب او را به همان خوبی بفهمند؟
خلاصه کلام اینکه اصل در روزنامه‌نگاری موبایلی، حرکت در مسیر توئیت‌نویسی است. در توئیتر فرد تمرین می‌کند و البته مجبور است کمتر از ۱۴۰ کلمه بنویسد. توئیت‌نویسی غایت تکنیکی روزنامه‌نگاری موبایلی است.
روزنامه‌نگاری موبایلی و رشد رسانه‌های اجتماعی تأثیر بسیاری بر فضای رسانه جهان گذاشته است. آن‌ها اکنون با رسانه‌های رسمی رقابت می‌کنند و در برخی موارد در کیفیت کار آن‌ها و همچنین جایگاهشان تأثیرات شگرفی گذاشته‌اند. این ماجرا در کشور ما هم وجود دارد البته فقدان مدیریت این فضا آسیب‌هایی را برای ما در پی داشته است. به گفته یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه سوره، اگرچه امروز برخی از خبرگزاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، اما فعالیتشان بسیار محدود و ابتدایی است؛ به‌عنوان مثال کانال‌های خبری برخی از خبرگزاری‌ها در تلگرام، به همان شیوه اخبار را منتشر می‌کنند که در سایت آن‌ها را بارگذاری کرده‌اند. این در حالی است که کارکردهای این دو مدیوم کاملاً با هم متفاوت است. این مشکل هم به عدم شناخت کافی از رسانه‌های نوین موبایلی برمی‌گردد؛ اما متأسفانه الآن در دانشگاه‌های ما رشته روزنامه‌نگاری تدریس می‌شود، اما دریغ از یک سرفصل از روزنامه‌نگاری موبایلی.


منبع:


بابایی، روزنامه‌نگاری موبایلی چیست، تبیان، ۱۹ مرداد ۹۵


دیدگاهتان را بنویسید