دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ارتش اوکراین بی رمق در دروازه جهنم

«گرچه استفاده‌ گسترده از پهپادها در جنگ ابتدا توسط اوکراین انجام شد، اما روس‌ها در ماه‌های اخیر این شیوه را اقتباس کرده و از آن به شکلی مرگبار علیه نیروهای مسلاح اوکراین استفاده می‌کنند.»


به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره دشواری‌های نظامیان اوکراین در خط مقدم نوشته است: در زیر پوششی از تاریکی، سربازان خمیده از وزن اسلحه و وسایل خود در زمینی گل‌آلود راه می‌روند و وارد یک خانه روستایی می‌شوند. آنها سربازان پیاده تیپ مکانیزه ۱۱۷ اوکراین هستند که برای آخرین جلسه توجیهی و حضور و غیاب در چند کیلومتری مواضع روسیه گرد هم آمده‌اند، تا سپس به سوی سنگرهای خط‌مقدم حرکت کنند.


مردان کرخت و خسته با کلاه و چکمه‌های لاستیکی، در سکوت به سخنان یک افسر اطلاعاتی گوش می‌دهند که مسیر جدیدی را برای رسیدن به مواضع در نظر گرفته شده نشان می‌دهد. معاون فرمانده گردان می‌گوید: روحیه خوب است؛ اما از نظر فیزیکی فرسوده و بی‌رمق هستیم.


سربازان اوکراین در بخش اعظم خط مقدم ۶۰۰ مایلی در موضع دفاعی قرار دارند. جنوب خرسون تنها جایی است که اوکراین هنوز در آنجا موضع تهاجمی داشته و درگیر نبردی سنگین در دو سوی رود دنیپرو است؛ اما وضعیت در این منطقه نیز به نفع روس‌ها در حال تغییر است.


به گزارش نیویورک‌تایمز، تصرف شهر روبوتین در جنوب زاپوریژیا نهایت پیشروی اوکراین در ضدحمله تابستانه خود بود. هیچ گشایش بزرگی اتفاق نیفتاد. حالا در سنگرهای پیرامون روبوتین، یگان‌های روسیه هر روز حمله می‌کنند. فرماندهان اوکراینی می‌گویند که اگر نیروهای مسلح اوکراین مواضع خود را از دست دهند، سریعاً دست به ضدحمله می‌زنند.



ارتش اوکراین، بی‌رمق در دروازه جهنم



یک فرمانده دسته گارد ملی اوکراین که از نام مستعار «پلانشت» استفاده می‌کند، می‌گوید: شبیه بازی پینگ‌پنگ است. مساحتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر زمین مدام دست‌به‌دست می‌شود.


در حقیقت سربازان و فرماندهان اوکراینی که در هفته‌های اخیر مصاحبه کرده‌اند، گفته‌اند که حملات روسیه آنقدر شدید است که فعالیت در نزدیکی خطوط مقدم را به کاری بسیار خطرناک بدل کرده است.


روسیه در روزهای اخیر تمرکز خود را بر بمباران شهرهای بزرگ اوکراین متمرکز کرده تا مردم این کشور را خسته کند. به مدت چند هفته نیروهای زمینی این کشور سعی در حمله و پس گرفتن مناطقی داشتند که در ضدحمله تابستان از دست دادند. آن‌ها همچنین می‌کوشیدند استحکامات دفاعی اوکراینی را در امتداد جبهه شرقی تصرف کنند.


نیویورک‌تایمز نوشت: سربازان اوکراین که دیگر به حملات توپخانه‌های روسیه عادت کرده‌اند، می‌گویند که از ماه مارس تا کنون با حملات مرگبار «بمب‌های سرشی» روسیه نیز مواجه شده‌اند؛ دستگاه‌های انفجاری ۵۰۰ کیلوگرمی که از فراز آسمان به روی پناهگاه‌های زیرزمینی اوکراینی‌ها رها می‌شوند.


سرباز ۲۷ ساله اوکراینی که به نام «کیت» شناخته می‌شود، می‌گوید: دوتا دوتا رها می‌کنند، در هر ساعت، هشت عدد. طوری است که گویی یک جت در حال حرکت به سمت شماست؛ گویی دروازه جهنم است.


آثار تخریب این بمب‌های روسیه را می‌توان در شهرها و روستاهای نزدیک به خطوط مقدم مشاهده کرد. شهر اوریخیف که حدود ۱۲ مایل با روبوتین فاصله دارد، زمانی مرکز فرماندهی ضدحمله بود. اما حالا این شهر یک پوسته خالی است؛ خیابان اصلی آن تخلیه شده، مدارس و دیگر ساختمان‌ها نیز بر اثر بمباران‌های شدید آسیب دیده‌اند.



ارتش اوکراین، بی‌رمق در دروازه جهنم



سربازان اغلب در این منطقه با احتیاط فراوان جابجا شده و عموماً در زیرزمین‌ها و تحت پوشش زندگی می‌کنند تا دیده نشوند.


این امر از خطر مرگبار پهپادهای انتحاری «اف. پی. وی» روسیه ناشی می‌شود؛ تسلیحاتی که باعث شده سربازان اوکراینی در نزدیکی خط مقدم خودروهای زرهی خود را رها کرده و با پای پیاده در منطقه جابجا شوند.


این پهپادهای ارزان‌قیمت با سرعت یک ماشین حرکت کرده و می‌توانند توسط سربازی که مایل‌ها دورتر در سنگر نشسته، کنترل شوند.


در این گزارش آمده است: هم روس‌ها و هم اوکراینی‌ها در طول جنگ از این پهپادهای محبوب و ارزان‌قیمت استفاده کرده‌اند؛ زیرا تولید آن‌ها کم‌هزینه است و از سوی دیگر، علاوه بر مشکل کمبود گلوله توپخانه، این پهپادها نقطه‌ضعف فاصله زمانی اعلام موقعیت به توپخانه تا شلیک گلوله توپ را ندارند و سربازان می‌توانند در لحظه هدف خود را مورد اصابت قرار دهند.


این پهپادها تامین تدارکات را برای نیروهای اوکراین با مشکل مواجه کرده‌اند. یک عضو گارد ملی اوکراین که از نام مستعار «واروار» استفاده می‌کند، می‌گوید: استفاده از خودروها بسیار خطرناک شده است. تنها گزینه، پیاده رفتن است.


مدت‌هاست که نظامیان اوکراین دیگر نمی‌توانند از خودروهای خود استفاده کنند و ناچار هستند شبانه چندین کیلومتر در دل باران و گل پیاده‌روی کنند تا به مواضع خود برسند. فرماندهان به آنان هشدار داده‌اند که اگر به دست سربازان روسیه بیفتند، اعدام خواهند شد.


آدولف، یک فرمانده ۲۳ ساله اوکراینی به نیویورک‌تایمز گفت که تقلا برای جابجایی مهمات و غذا و همچنین انتقال مجروحان یکی از دلایل شکست ضدحمله این کشور بوده است.


حتی استفاده از آمبولانس و خودروهای تدارکات نیز به دلیل خطر پهپادهای انتحاری روسیه، ناممکن شده است. برخی نظامیان اوکراینی در عوض به موتورهای چهارچرخ روی آورده‌اند که به آن‌ها یک بخش باری متصل می‌شود. این موتورها در نزدیکی ساختمان‌های فرماندهی در زیر شاخ و برگ درختان پنهان می‌شوند.



ارتش اوکراین، بی‌رمق در دروازه جهنم



فرماندهان اوکراینی می‌گویند که گرچه چنین استفاده‌ای از پهپادها ابتدا توسط اوکراین انجام شد، اما روس‌ها در ماه‌های اخیر این شیوه را اقتباس کرده و از آن به شکلی مرگبار علیه خود اوکراین استفاده کرده‌اند.


سربازی که خود را با نام مستعار کیت معرفی می‌کند، می‌گوید: برداشت من این است که روس‌ها در تامین پهپادها از بودجه دولت استفاده می‌کنند؛ اما اوکراین به شکلی عمده بر داوطلبان و  پهپادهای غیرنظامی اتکا دارد. دولت اوکراین باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهد.


بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، یکی دیگر از شیوه‌های خلاقانه روسیه در جنگ این است که با استفاده از بلندگو، از پهپادها صدای شلیک گلوله پخش می‌کنند تا اوکراینی‌ها فکر کنند که مورد حمله قرار گرفته‌اند و از سنگرهای مخفی خود خارج شوند. بدین ترتیب، نیروهای روسیه بااستفاده از دوربین پهپادها به موقعیت اوکراینی‌ها پی می‌برند.


در چند مورد، روسیه با استفاده از پهپاد، گاز اشک‌آور در سنگرهای اوکراین انداخته و هنگام تلاش آنان برای خروج، با همان پهپاد نارنجک انداخته است.


به گفته سربازان اوکراینی، آمار تلفات تمامی یگان‌ها در خط مقدم بالاست. تقریباً همه نظامیان اوکراینی در ماه‌های اخیر یا مجروح شده‌اند یا به شکلی معجزه‌آسا از مرگ گریخته‌اند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید