دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

جادوی آلونسو در ۱۴ ماه از لورکوزن به نورکوزن

ژابی آلونسو در مدت یک سال حضور در لورکوزن از این تیم تیم جذاب و دوست داشتنی ساخته که بالاتر از بایرن مونیخ در صدر جدول بوندسلیگا قرار دارد.


به گزارش ایسنا و به نقل از ساکرنت، ورود ژابی آلونسو به بوندسلیگا موج بزرگی را به راه انداخت و توجه علاقه مندان به فوتبال آلمان را به خود جلب کرد. ارتباط آلونسو با بوندسلیگا عمدتاً به خاطر حضورش در بایرن مونیخ بود.


تجربه او با دو بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با لیورپول و رئال مادرید باعث شد تا بایرن او را به خدمت بگیرد؛ جایی که او در ۱۱۷ بازی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ قبل از آویختن کفش‌هایش به میدان رفت. او به مدت سه فصل در تیم ذخیره‌های رئال سوسیداد مربیگری کرد و دوباره به بوندسلیگا برگشت و این بار هدایت بایر لورکوزن را بر عهده گرفت. 


زمانی که لورکوزن در پاییز ۲۰۲۲ از او دعوت کرد، باشگاه در شرایط بدی قرار داشت. شروع بد در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ منجر به کناره گیری جراردو سیوان شد. تاثیر آلونسو در لورکوزن شگرف بود و او توانست این تیم آلمانی را از انتهای جدول جدا و حالا به مدعی قهرمانی در بوندسلیگا تبدیل کرده است. 


۱۴ ماه طول کشید تا لورکوزن با این مربی مدعی قهرمانی در لیگ شود. لورکوزن بعد از ۱۲ هفته در حال حاضر دو امتیاز بالاتر از بایرن مونیخ دارد و در صدر جدول بوندسلیگا قرار دارد. دو تیم در اواسط سپتامبر به تساوی ۲-۲ رسیدند و به نظر می‌رسد امسال رقابت قهرمانی بین این دو تیم باشد. آن بازی امسال تنها باری بوده است که لورکوزن در بوندس لیگا امتیاز  از دست داد. تیم ژابی آلونسو در ۱۱ بازی دیگر پیروز شده و تاکنون تنها ۱۰ گل دریافت کرده است.


منصفانه است که بگوییم بیشتر موفقیت فعلی آنها به مردی مرموز مربوط می‌شود که در کنار خط راه می‌رود، اما این تیم  تا کجا می‌تواند پیش برود؟


چندین خرید لورکوزن، به ویژه ویکتور بانیفیس، گرانیت ژاکا، یوناس هوفمان و الکس گریمالدو خیلی راحت با شرایط تیم سازگار شدند و به ستون‌های اصلی تیم تبدیل شدند. ژابی درباره خریدهای تیمش گفت: قبل از شروع فصل ما فکر کردیم کدام بازیکنان را می‌توانیم بخریم تا تیم را بهتر کنند و کجا می‌توانیم بهتر باشیم.


چیزی که در مورد نحوه بازی لورکوزن در اکثر بازی‌هایشان قابل توجه است این است که بایر معمولاً کنترل توپ و سرعت بازی را به دست می‌گیرد، یعنی همان خصلت‌هایی که ژابی آلونسو در بازی خود داشت. 


آلونسو درباره سطح کیفی بازی تیمش می‌گوید: کیفیت پاس به ما امکان زیادی می‌دهد تا بازی را به خوبی مدیریت و کنترل کنیم  اما پس از آن، ما نیاز به تغییر سرعت داریم و باید ریتم بازی را به دست بگیریم و سپس چیزهای مختلفی باید اتفاق بیفتد. در پایان نیاز به استعداد طبیعی بازیکنان داریم.


در یک سوم پایانی، لورکوزن معمولا به سادگی توپ را روی دروازه ارسال نمی‌کند. بانیفیس، مهاجم مرکزی جدید آنها که با مبلغ ۲۰.۵ میلیون یورو از رویال یونیون سن ژیلواز بلژیک به خدمت گرفته شده، روی ضربات هوایی بسیار موثر است و اساساً جایگزین پاتریک شیک با استعداد و  آسیب شده است ولی لورکوزن اصراری ندارد که توپ‌ها را برای او از کناره‌ها ارسال کنند و در عوض به بازی‌سازی روی می‌آورد.  


کاری که بازیکنان آلونسو هنگام ورود به یک سوم پایانی ترجیح می‌دهند انجام دهند، نفوذ خلاقانه به مناطق خطرناک است. با فلوریان وریتز، بایر یکی از بااستعدادترین‌ هافبک‌های تهاجمی‌ اروپا را در اختیار دارد که بزرگترین قدرتش دریافت و نگه داشتن توپ در بین خطوط و کمک به هم تیمی‌هایش است.


جادوی آلونسو در ۱۴ ماه؛ از لورکوزن به «نِورکوزن»


آلونسو بازیکنی نبود که خیلی با توپ کار کند و خودش را نشان دهد اما کسی بود که همیشه در رویکرد خود متفکر به نظر می‌رسید و هم تیمی‌های خود را در موقعیت‌های مناسب برای مالکیت توپ قرار می‌داد. ممکن بود آلونسو به اندازه برخی از هم تیمی‌های سابقش مانند کریستیانو رونالدو، فرناندو تورس و آنخل دی‌ماریا خیلی در زمین برجسته نباشد ولی کاملا در خدمت تیم بود و اکنون ما همان شیوه بازی را در بین تک تک بازیکنان لورکوزن می‌بینیم.  


لورکوزن چندین سال فاقد این نوع بازیکن بود و خوش شانس بود که در پنجره نقل و انتقالات تابستانی یکی از آنها را پیدا کرد یعنی گرانیت ژاکا. ژاکا که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ برای مونشن گلادباخ در بوندسلیگا بازی کرد، در آرسنال نیز توانمندی‌هایش را نشان داد. او به نوعی نقش آلونسو را ایفا می‌کند.


 آلونسو گفت که او می‌بیند که چگونه سایر تیم‌های بوندسلیگا در تلاش برای بهتر شدن و نزدیک شدن به سطح لورکوزن هستند. یکی از این تیم‌ها، بوروسیا دورتموند است که در حال حاضر با ۱۰ امتیاز کمتر از لورکوزن در رده چهارم لیگ قرار دارد اما اخیرا در لیگ قهرمانان اروپا نشان داده است که تیمش چقدر می‌تواند قوی عمل کند. بایر روز یکشنبه در یک بازی حساس در «بای آرنا» با دورتموند دیدار خواهد کرد که آزمون سخت دیگری برای آلونسو و تیمش خواهد بود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمبازسازی پوست
بیشتر بخوانیمآیا لیزر موهای زائد خوبه؟ همه چیز در مورد آن

دیدگاهتان را بنویسید