دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

روز اول مسابقات کشتی قهرمانی کشور در گرگان جای خالی ستاره ها


P>کادر فنی تیم ملی به مدال آوران مسابقات جهانی نروژ برای حضور در این رقابت ها به عنوان اولین مرحله انتخابی تیم ملی استراحت داد که غیبت ستاره هایی مانند حسن یزدانی، محمد نخودی، کامران قاسم‌پور، امیرحسین زارع، علیرضا سرلک و مجتبی گلیج طبق انتظار از کیفیت این رقابت ها کاست اما انتظار ظهور ستاره‌های جدیدی که بتوانند پشتوانه قطعی برای آینده تیم ملی باشند مهمترین دلیل موافقت فدراسیون برای اتخاذ این تصمیم بود.


غیبت این ستاره ها و اسطوره ها از جمله حسن یزدانی به عنوان پرافتخارترین کشتی گیر سال های اخیر ایران که از محبوبیت زیادی هم در جامعه برخوردار است سطح توجه افکار عمومی گلستان به این رقابت ها را کم کرد اما جامعه کشتی به شدت چشم به تشک های این مسابقات دوخته اند تا نسل آینده کشتی ایران را بشناسند.


حضور کادر فنی تیم ملی


از زمان شروع اولین مسابقه روز اول رقابت های قهرمانی کشور در گرگان، پژمان درستکار سرمربی به همراه دیگر عوامل کادر فنی به دقت به تماشای مسابقات نشستند تا با نظارت دقیق بر عملکرد کشتی گیران، هیچ فرد مدعی را از نظر دور ندارند.


علاوه بر سرمربی تیم ملی، محسن کاوه، بهروز یاری، مجید خدایی، مصطفی میرعمادیان و بهنام احسان پور به عنوان اعضای کمیته فنی، این مسابقات را از نزدیک زیر نظر دارند که حضور این افراد بیانگر اهمیت مسابقات و نقش آن در انتخابی تیم ملی از سوی فدراسیون است.


روز اول مسابقات کشتی قهرمانی کشور در گرگان؛ جای خالی ستاره‌ها و اسطوره‌ها


پیش از این فدراسیون کشتی به آزادکاران هشدار داده بود به جز ۶ مدال آور جهانی نروژ، همه مدعیان و ملی پوشان باید در رقابت های قهرمانی کشور به عنوان مرحله نخست انتخابی تیم ملی شرکت کنند و به همین دلیل بسیاری از چهره های شناخته شده در روز اول به روی تشک رفتند.


مدعیان شناخته شده


در میان حدود ۱۸۰ کشتی‌گیری که در روز اول مسابقات به میدان رفتند، تعدادی از کشتی گیران شناخته شده‌تر بوده و با سابقه حضور در رویدادهای مهم جهانی و المپیک، رقابت اوزان خود را گرم‌تر کردند.


در ۵۷ کیلوگرم رضا اطری که در المپیک دستش به مدال نرسید شاخص ترین چهره بود و همانند انتظار و با غلبه آسان بر رقبا به فینال رسید تا با تلاش برای پیروزی در مسابقه نهایی یک گام دیگر به دوبنده ای که چند سالی آن را به تن کرده و افتخارات زیادی به دست آورده را بر تن کند.


مدال برنز بازی های آسیایی جاکارتا، یک طلا و یک برنز قهرمانی آسیا و کسب عنوان پنجمی المپیک توکیو، مهمترین افتخارات این کشتی گیر مازندرانی است که با ۲۷ سال سن هنوز امیدوار به حضور در میادین مهم و معتبری همچون بازیهای آسیایی چین و المپیک پاریس است.


در وزن ۶۵ کیلوگرم شناخته شده ترین چهره ها رحمان عموزاد و مرتضی قیاسی هستند که در مسابقات جهانی و المپیک ۲۰۲۱ حضور داشتند اما توفیقی در آن به دست نیاورند.


این دو کشتی گیر مازندرانی و لرستانی هم کار سختی برابر رقیبان نداشتند تا با حضور در فینال، کشتی دوستان را در انتظار یک مسابقه دیدنی بگذارند.


غایب وزن ۷۴ کیلوگرم مسابقات انتخابی تیم ملی در گرگان، مصطفی حسین خانی عضو تیم ملی کشتی ایران در المپیک توکیو و دارنده عناوین متعدد آسیایی و جهانی است .


در این وزن یونس امامی، عرفان الهی و محمدصادق فیروزپور دیگر کشتی گیران مطرح بودند که در نهایت فیروزپور و  امامی به فینال رسیدند.


بزرگترین غایب این مسابقات بدون تردید حسن یزدانی طلایی پرافتخار ایران در المپیک و مسابقات جهانی است که رقابت دیگر مدعیان وزن ۸۶ کیلوگرم را برای قهرمانی در این مسابقات آسان کرد.


تنها گلستانی که موفق شد خود را به مرحله نیمه نهایی این مسابقات برساند علی منصوری کشتی گیر وزن ۸۶ کیلوگرم بود که با وجود غیبت یزدانی باز هم از رسیدن به فینال بازماند.


دیگر کشتی گیران شاخص پنج اول مسابقات محمدحسین محمدیان و علی شعبانی از ملی‌پوشان مطرح بودند که فقط محمدیان به فینال رسید.


محمدیان که به دلیل مصرف ماده متا استرون متا بولایت و مثبت شدن آزمایش دوپینگ به مدت چهار سال از حضور در رقابت‌های ورزشی محروم شده بود در سال ۲۰۱۹ و پس از پایان دوران محرومیت به میدان‌های ورزشی بازگشت و با شکست رقیبان در المپیک توکیو حاضر شد.


مازندران همچنان دست نیافتنی


صدرنشینی کشتی مازندران در مسابقات داخلی و تعدد ملی پوشان این استان در اعزام های برون مرزی، برای ورزش کشور اتفاقی عادی است .


در ادامه همین روند پنج کشتی گیر مازندرانی به دیدار فینال مسابقات قهرمانی کشتی آزاد در گرگان صعود کردند که در این میان فینال وزن ۵۷کیلوگرم به طور کامل به ورزشکاران استان اختصاص دارد تا کسب حداقل یک طلا از این مسابقات برای مازندران قطعی باشد.


همسایگی با گلستان در کنار شباهت های فراوان فرهنگی، آب و هوایی و فیزیک بدنی به خصوص ساکنان کردکوی و بندرگز با مازندران، انجام یک مطالعه دقیق را برای ریشه یابی دلیل تفاوت آشکار عملکرد کشتی گیران دو استان در مسابقات مختلف ضروری می کند.


دست خالی گلستان


فاصله زیاد گشتی گلستان با استان های مطرح کشور برای کارشناسان موضوع باورپذیری بود . این استان با وجود استعدادهای فراوان به خصوص در مناطق غربی، به دلیل نبود برنامه منسجم و بلندمدت برای کشف استعداد، ضعف امکانات و نبود زیرساخت های ضروری، جایگاه قابل اعتنایی که دهه های قبل در کشتی کشور داشت را از دست داده و به منطقه ای معمولی در سپهر این ورزش تبدیل شده است.


سال های پس از حکومت گلستانی هایی مانند رضا سوخته سرایی و رمضان خدر در تیم ملی همراه با کسب افتخارات به یادماندنی و تاریخی، کشتی گلستان به تک ستاره هایی دلخوش کرده که گاه در قامت یک قهرمان به تیم ملی می رسند اما عمر قهرمانی آن ها با ظهور یک ستاره دیگر در زمانی کوتاه تمام می شود.


اگر چه میزبانی از یک رویداد مهم کشتی اتفاق مثبتی برای ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان است تا این رشته را به عنوان ورزش حرفه ای خود انتخاب کنند اما این راه ها اگر با برنامه ریزی منسجم و هدفمند همراه نباشد فایده زیادی برای گلستان نخواهد داشت.


زنگ خطر حذف همه کشتی گیران گلستان در پنج وزن اول رقابت های قهرمانی کشور در گرگان به جز یک کشتی گیر که در مرحله نیمه نهایی حذف شد بهترین نشانه برای ضرورت تلاش بیشتر دست اندرکاران این ورزش است تا چاره ای اساسی برای احیای تشک های قهرمان ساز کشتی استان بیندیشند.


دیدگاهتان را بنویسید