دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

نقص سیستمی شرکت راه آهن از دلیل حادثه ریلی مشهد یزد است

تهران – ایرنا – کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نقص سیستمی در مجموعه پیچیده شرکت راه‌آهن را از دلایل حادثه ریلی مشهد – یزد برشمرده و اعلام کرد: این مجموعه نیازمند اعمال مدیریت منضبط و تخصصی، بازتعریف قوانین، گسترش نظم کنترلی، آموزش و فرهنگ‌سازی گسترده داخلی است.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مسافری مشهد – یزد در دستور کار قرار گرفت.


علی آذری عضو کمیسیون عمران مجلس گزارش این کمیسیون درباره حادثه ریلی قطار مسافری مشهد – یزد قرائت کرد که درجمع بندی پیشنهادها و راهکارهای این حادثه آمده است:


 ضروری است در ساختار نظارتی راه آهن تجدید نظر جدی به‌عمل آید و تاکید می‌گردد که قراردادهای تعمیر و نگهداری در ابعاد پروژه فوق، با توجه به حساسیت‌های آن‌ها، براساس نظام فنی و اجرایی کشور و با استفاده از دستگاه نظارت و ناظر مقیم، کنترل و مدیریت گردد.


نظارت فعال بر آموزش و نظارت جدی بر عملکرد مامورین و پرسنل سیر و حرکت در مجموعه راه‌آهن باید مورد توجه قرار داشته باشد. نصب دوربین کنترلی در کابین، آموزش موثر، مداوم و به هنگام، فرهنگ‌سازی و تشویق و جریمه موثر برای لکوموتیورانان، مورد تاکید قرار دارد.


مبادله دستی و همراه با خطای برگه‌های احتیاط بسیار متعدد و چند صفحه‌ای و عدم دقت احتمالی راهبران قطار، عملاً فضای مناسب برای ایجاد چنین حادثه‌هایی را در آینده نیز فراهم می‌سازد. ارتقاء سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) به شکلی که بتواند صدور احکام احتیاط در آن درج گردد، مورد تاکید است. در این زمینه وجود بستر آماده در راه‌آهن و سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) استقرار یافته، تسهیل کننده شرایط فوق است.


شرایط ایجاد شده در این حادثه نشان دهنده یک نقص جدی سیستمی در مجموعه پیچیده و پرمخاطره شرکت راه‌آهن است. این مجموعه نیازمند اعمال مدیریت منضبط و تخصصی، بازتعریف قوانین، گسترش نظم دقیق و کنترلی جدی و آموزش و فرهنگ‌سازی گسترده داخلی برای حصول مجدد نظام مورد نیاز است. در این امر رویکردهای خاص و تجارب ویژه مدیریتی برای جلوگیری از وقوع حادثه‌ در آینده ضروری است. از این رو مدیریت مجموعه‌هایی مانند شرکت راه‌آهن، علاوه بر توانایی‌های مدیریتی، نیازمند اشراف ویژه تخصصی و تجارب موثر در این حوزه می‌باشد که در شرایط فعلی شرکت راه آهن نقض گردیده است.


 برگزاری جلسات ارتقاء ایمنی با حضور مدیران ارشد شرکت راه آهن و با بالاترین سطح اختیار در ستاد و مناطق و پیگیری مصوبات آن تا حصول نتیجه و نیز ایجاد نهادی مستقل از شرکت که مسئولیت تنظیم و کنترل مقررات را داشته باشد، مورد تاکید ویژه است.


برگزاری مانورهای منطقه‌ای و نیز تدوین مناسب ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران، تدوین سند آمادگی و مقابله با بحران (EOP) در شرکت راه‌آهن، پیش‌بینی و استقرار هلیکوپتر و قطار عملیاتی زمان بحران، ضروری و عاجل است.


در این حادثه متاسفانه حواشی و مسائل غیرمهم نه تنها مدیریت نشده، بلکه بعضاً به آن‌ها از سوی مدیریت ارشد دامن زده شده است و انتظار می‌رفت تا مدیریت عالی راه‌آهن در این رابطه دقت بیشتری صورت دهد. ضروری است تا ضمن انتصابات تخصصی مورد نیاز، مدیریت عالی راه آهن در این ارتباط و نزدیکی به عملیات و مدیران عملیاتی، اقدامات جدی بنماید؛ چرا که در این رابطه دارای چالش‌های جدی است.


با عنایت به وجود بخش‌های بحرانی در شبکه خطوط حمل و نقل ریلی کشور که بصورت الزام‌آور نیاز اساسی و مبرم به ایمن‌سازی دارند؛ ضروری است تا ضمن افزایش اعتبار تخصیص داده شده در سال ۱۴۰۱ به «بهسازی، نوسازی و نگهداری خطوط راه آهن» و «بهسازی، نوسازی و علائم و ارتباطات» به ترتیب به مقدار ۲۳۰۰ و ۷۰۰ میلیارد تومان، از سال ۱۴۰۲ نیز طرحی جدید با عنوان «طرح ایمن‌سازی و حذف نقاط بحرانی شبکه خطوط حمل و نقل ریلی کشور» به طرح‌های عمرانی بودجه کل کشور از سال ۱۴۰۲ لغایت ۱۴۰۷ با اعتبار هر ساله به مبلغ حداقل ۳ هزار میلیارد تومان اضافه گردد تا بتوان در یک برنامه پنجساله، بخش‌های بحرانی و الزام‌آور نگهداشت خطوط شبکه ریلی کشور را ساماندهی نمود.


مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در این باره در سخنانی گفت: سانحه محصول ساختار و سیستم است. سیستم‌ها زمانی که خوب کار نمی‌کنند و سبب حادثه می‌شوند. البته اشتباهات فردی هم دخیل است. متاسفانه سیستم ریلی راه آهن در کشور در چند ساله گذشته چندین بار حادثه آفریده است. در حالی که ما در مجلس در برابر جان تک تک مردم این کشور مسوول هستیم.


وی افزود: میانگین یک حادثه در هفته در کشور حادث می‌شود که بسیار از آنها اطلاع رسانی نمی‌شود. وضعیت بهره برداری از سرمایه عظیم راه آهن در کشور بسیار ضعیف است. همچنین حتی اگر بیل میکانیکی در مسیر  ریل نبود، مشکل ترمز قطار  به نحوی بود که قطعا این حادثه رخ می‌داد. از طرفی یک قطار باری برای حمل بار از بندر عباس به نقطه دیگر ۲ هفته در راه است که زمان را با گاری هم می‌توان طی کرد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مدیر قبلی راه آهن هیچ احساس وظیفه‌ای درباره بهبود سیستم ریلی راه آهن نداشت و نتیجه آن توقف سرمایه گذاری بخش خصوصی شده است. از مدیر جوان انتظار داریم ساختارها را تغییر دهد. بهسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور هم با حضور بخش خصوصی درست نه فاسد اتفاق خواهد افتاد.


اردشیرمطهری نماینده مردم گرمسار نیز در این باره گفت: به نظرم آقای میعاد صالحی شما باید بروی استعفا بدهید. چرا که این جایگاه نیاز به تخصص دارد. امروز در ساختار راه آهن کشور  این شرایط مورد سوال است. 


ادامه دارد…



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

دیدگاهتان را بنویسید